Sinulla on omaisuutta – pidä siitä hyvää huolta!
Sain jäseneltämme viestin: ”Moi Aku! Mulle tuli Teostosta sähköposti, jossa Teosto ilmoittaa vastaanottaneensa tiedon kustannussopimuksesta. Kyseessä on tuore biisi, jossa on monta tekijää. Ilmoituksen mukaan meidän kaikkien osuudet oli merkattu kustannetuiksi. Minä en ole koskaan ollut missään yhteydessä ko. kustantajaan eikä se minuun. Meillä ei ole suullista eikä kirjallista sopimusta. Voiko kustantaja tosiaan merkata yksipuolisella ilmoituksella minun osuuteni meidän biisistä kustannetuksi? Mitä teen?”
Selvitin asiaa Teoston tekijä- ja kustantaja-asioiden päällikkö Jani Jalosen kanssa. Hänen mukaansa tällaisessa tilanteessa tulee laittaa sähköpostia Teostoon (omateostoa(at)teosto.fi) ja kertoa tilanteesta. Teosto pyytää kustantajalta kirjallisen kustannussopimuksen nähtäväksi, ja jos kustannusosuutta ei voida todistaa, Teosto selvittää oikeat jakosuhteet ja korjaa rekisteröinnin.
Jani ohjeisti myös co-write-tilanteissa sopimaan muiden tekijöiden kanssa jakosuhteista ja tekemään teosilmoituksen mahdollisimman nopeasti teoksen valmistumisen jälkeen. Hänen mukaansa musiikintekijän kannattaa seurata omien teostensa ja niiden rekisteröintien tilannetta Teoston verkkopalvelussa.
Jani kertoi, että aina, kun joku muu lisää sinut teokseen oikeudenomistajaksi, saat siitä ilmoituksen sähköpostilla. Ilmoitukseen kannattaa reagoida heti, jos vastaanotat ilmoituksen, jonka syytä tai yhteyttä et tiedä, tai jos siinä on mielestäsi vääriä kirjauksia.
Sinulla on omaisuutta, aineetonta omaisuutta. On oma etusi pitää omaisuudestasi hyvää huolta. Kirjaudu Teoston verkkopalveluun ja tarkista omaisuuteesi liittyvät tiedot – se on sinun arvo-osuustilisi. Lisäksi on tärkeää tarkistaa kaikki Teostosta tulevat sähköpostit ja olla aktiivinen mahdollisten teosrekisteröintiin liittyvien virheiden korjaamiseksi.
”Musiikintekijän kannattaa seurata omien teosten ja niiden rekisteröintien tilannetta Teoston verkkopalvelussa.”
En ota kantaa siihen, oliko tämä virheellisen teosrekisteröinnin takana inhimillinen vai vähemmän inhimillinen virhe, mutta meidän musiikintekijöiden on hyvä tiedostaa, että Teoston nykyiset käytänteet mahdollistavat sen, että tällaista voi tapahtua. Musiikintekijän oma aktiivisuus on avainasemassa havaittujen virheiden korjaamisessa. On tärkeä tiedostaa, kuka on sovittu teosrekisteröinnin tekijäksi ja seurata, että rekisteröinti on tehty niin kuin on sovittu.
Uskon ja toivon, että Teostoon rakennetaan lähitulevaisuudessa verkkopalvelu, jossa olisi kätevä hyväksymiskäytäntö teosrekisteröinneille, osuuksien sopimiselle ja niihin mahdollisesti tehtäville muutoksille. Tämä on ajankohtainen ja tärkeä kehityssuunta. Muilla aloilla vastaavia hyväksymiskäytäntötoteutuksia on tehty eri teknologioilla (mm. lohkoketju). Tekijänoikeusalan – meidän Teostomme – tulee pysyä tällaisessa kehityksessä mukana.
Kirjoittaja on Suomen Musiikintekijät ry:n toiminnanjohtaja.